Vi politiker ska inte detaljreglera Stockholms skolor
Inför nästa mandatperiod vill vi fortsätta med att sätta kunskapsmål, trygghet och studiero samt lärarnas status i fokus. Rektorer ska få leda. Lärare ska få undervisa. Elever ska få lära.
Det ska vara möjligt för lärare att göra karriär och få mer avancerade uppgifter. Därför inrättar vi två typer av karriärtjänster – lektorer och utvecklingslärare. Det ska också vara möjligt för lärare att forska vid sidan om sin tjänst. Den förändrade lärarutbildningen är ett steg i rätt riktning för att förbättra läraryrkets status.
Rapporten ”Framgångsrika skolkommuner”, som Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) presenterade i december, identifierar åtta framgångsfaktorer. De två högst rankade är att skolan har bra ledare och att kompetenta lärare lyfts fram. På politisk nivå handlar framgångsfaktorerna om att det ska finnas en tydlig rollfördelning mellan politiker och tjänstemän.
I allt väsentligt gäller detta även Lidingö och den utveckling av förskola och skolan som vi strävar efter. Lidingös förskolor och skolor tillhör landets bästa, men det är ingen anledning till att sätta sig ner och vara nöjd och låta tiden gå...
---
Bland tidigare bloggar:
Moderat skolpolitik: Kunskap, Frihet, Trygghet
Ökat inflytande för verksamheterna
Ett skolpolitiskt credo
Gymnasielektorn på väg!
Höjda krav på lärarutbildningar
---
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar